Home

 

Mail T (0299) 783 400

Beperkingen bij jonge kinderen in het verkeer
Meer video's
Sponsor Sponsor

SBZW Nieuwsarchief

Dyslexiezorg ONL scoort wederom hoge ogen bij cliënten

Gemiddeld geven ouders een 8,2 voor de dyslexiezorg aan hun kind
 
Onderwijszorg Nederland (ONL) heeft voor het vierde jaar op rij een zeer hoge cliëntbeoordeling gekregen voor de behandeling van dyslexie. Dit blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek dat in opdracht van EDventure door Parantion is uitgevoerd onder 670 cliënten. Annemarie Kaptein, directeur van EDventure, is zeer trots op dit resultaat en ziet zich gesterkt in de ONL-werkwijze ‘het kind centraal’.
 
”Onze onderwijsadviesbureaus werken gezamenlijk continu aan het verbeteren van de kwaliteit van hun dyslexiezorg. Dat doen ze heel nadrukkelijk samen met kinderen en ouders. Zij kunnen namelijk het beste aangeven wat hen helpt en motiveert hen beter te leren lezen en spellen. Het geeft veel voldoening om te zien dat onze leden daarin slagen. De waardering van ouders is bovendien een belangrijke inspiratiebron voor doorontwikkeling en innovatie van het ONL-zorgpad. De komende paar jaar staat dat ook expliciet in het teken van het transformeren van de jeugdzorg. 

Clienttevredenheidsonderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Parantion, een onafhankelijk onderzoeksbureau, onder ouders van de kinderen die gebruikmaken van bij ONL aangesloten dyslexiezorgverleners. ONL behandelt jaarlijks duizenden kinderen met ernstige enkelvoudige dyslexie behandeld waarbij ouders en scholen nauw betrokken zijn. Over alle aspecten -zoals de bereikbaarheid, wachttijden, behandeling en resultaten- is een ruime meerderheid zeer tevreden. 91% van de ouders beoordeelt de deskundigheid van de behandelaar goed tot zeer goed. Maar liefst 97% van de ouders wil ONL bij anderen aanbevelen. Ruim 80% vindt de informatie-voorziening tijdens de behandeling goed. Het uiteindelijke effect van de behandeling is natuurlijk het belangrijkst. Uit het onderzoek blijkt dat bij meer dan 90% van de kinderen de behandeling het gewenste doel wordt bereikt. 94% van de kinderen leest en spelt beter, op een bij hun mogelijkheden en ontwikkeling passend niveau. 

Vanaf 2015 worden namelijk gemeenten verantwoordelijk voor dyslexiezorg. Dat gaat mogelijk grote gevolgen hebben voor de organisatie van de dyslexiezorg en de aansluiting op het leesonderwijs. Het kussen wordt dus flink opgeschud. Dat is ook goed. Het houdt ons scherp om onze zorg nog verder te verbeteren, om te zoeken naar nieuwe en slimme wegen om dyslexiezorg toegankelijk en betaalbaar te houden, en om onze expertise en ervaring nog optimaler in te zetten. Volgend jaar wordt een spannend jaar, maar één ding staat vast: we gaan voor een cliëntbeoordeling die dit jaar overtreft”, aldus Annemarie Kaptein, directeur ONL. 
 
Over ONL
Onderwijszorg Nederland (ONL) is een landelijke coöperatie van adviesbureaus van EDventure en biedt gespecialiseerde landelijke zorg bij diagnose en behandeling van (ernstige) dyslexie bij kinderen. ONL heeft gespecialiseerde orthopedagogen en psychologen in dienst die dagelijks intensief en geïntegreerd samenwerken met scholen, ouders, kinderen en zorgverzekeraars. In de dienstverlening van ONL staat het individuele kind centraal. Alle ONL-leden dragen het Keurmerk Onderwijsadvies en hebben een ISO-certificering en een Cedeo-erkenning, zoals SBZW.
 
Voor meer informatie betreft ONL Dyslexie, klik hier.
Terug naar het Nieuwsarchief